🇺🇸 Dag 6 - Montgomery, Capital of Dreams, vrijdag 14 september 2018

14 september 2018 - Montgomery, Alabama, Verenigde Staten

De dag begon vroeger dan normaal, het gezamelijk ontbijt was al om 8.00 uur, omdat de andere Amerikaanse gasten op tijd op de luchtmacht basis moesten zijn i.v.m. de huldiging van hun dochters. Voordat we konden beginnen met ontbiijten, werd er eerst voorgebeden door de heer des huizes. 🙏

Dag 6 ontbijt 001 Dag 6 Ontbijt 2

Er was koffie, gewone koffie! En sap. We kregen eerst een schaaltje warermeloen, daarna kregen we een bord geserveerd met een schaaltje met ei, spinazie en bacon met een plak calorie arm brood en een mandarijn

Tegen half 10 zijn we lopend vertrokken richting het centrum van Montgomery. En het was al aardig warm, maar alles is op loopafstand. We gingen eerst naar het visitor centre van Montgomery, gevestigd in het Union Station,  om ons uit te laten leggen waar we echt heen moeten vandaag.

We beginnen bij het Hank Williams museum. Hij was een country zanger in de vorige eeuw. Heel beroemd al is hij op 29 jarige leeftijd al gestorven. Het was een klein ( particulier ) museum, dus we hadden niet lang nodig.

Dag 6 Hank 2 Dag 6 Hank 1

Vervolgens lopend naar het Rosa Parks Museum. Zij was een zwarte vrouw, die niet wou opstaan voor een witte man in bus. En de geschiedenis die daar uit voort kwam. Heel indrukwekkend.

Dag 6 Rosa 1 Dag 6 Rosa 2 Dag 6 Rosa 3

Daarna zijn we naar Civil Rights Memorial & Center.

Dag 6 Civil

Op zoek naar de kerk waar Martin Luther King heeft gepredikt, de Dexter Avenue King Memorial Baptist Church. Wat was het daar geweldig!

De ontvangst was al heel warm, met een goede “hug”. Vervolgens kregen we eerst een film te zien over Martin Luther King.

Dag 6 Martin 5 Dag 6 Martin 1

Toen nam Wanda, ook een hele gelovige vrouw, ons eerst mee naar het kantoor van MLK en zei vertelde zo mooi en met enthousiasme en ook humor over de geschiedenis. En allelei verhalen daarna bij het spreekgestalte en daarna bij een muurschildering in kelder van de kerk.

Daarna de trap op en kwamen we in de kerk.

Daar ligt geschiedenis!!

Dag 6 Martin 2 Dag 6 Martin 3 Dag 6 Martin 4

Als laatste moesten we in een kring gaan staan, elkaar vast houden en ging zij voor in een gebed. En daarna moest je buurman/vrouw een “hug” geven.

Het klinkt allemaal een beetje....., maar het was echt mooi!

Na nog een groepsfoto was de rondleiding klaar.

Een bijzonder mooie ervaring.

Toen was het al rond 14.30 uur en hadden best trek.

Aan de overkant van de kerk was Wringer Sports Grill, hij was eigenlijk gesloten.

Maar we mochten toch naar binnen, allebei een broodje besteld en een limonade.

Krijg je er gewoon frietjes bij. Lekkerrrr!

Dag 6 Capitol 1 Dag 6 Capitol 2 Dag 6 Capitol 3 Dag 6 Capitol 6

Schuin aan de overkant was het Alabama State Capitool, eerst een fix aantal marmeren trappen op ( in de hitte, pfffff ) daar heeft de gouveneur zijn kantoor.

Dag 6 Capitol 5 Dag 6 Capitol 7

En we spraken daar toevallig de Facility Manager en hij raadde ons aan om ook nog naar het First White House of the Confederacy te gaan. Het huis van de eerste president, Jeffersons Davies, van de confederale Staten.

Dag 6 Jeff

Rond 16.30uur hadden we alles wel gezien en gingen we op zoek naar een terras.

Alles nog steeds lopend in de hitte.

Dag 6 Fon Dag 6 Font 2

We gingen kijken bij de Alabama River waar we wat konden drinken. Daar was helmaal niks.

We waren al langs het Renaissance Hotel gekomen, daar was wel een groot terras met live muziek en alles stond in het teken van de football wedsstijd van morgen. Een grote gebeurtenis voor daar. Uiteindelijk daar ook een salade gegeten en rond 19.30 uur zijn we met een Uber naar onze B&B gegaan. ‘s Avonds is het daar niet zo aangenaam om te lopen.

Dag 6 Dinner Dag 6 Dinner 1

Aangekomen het zelfde als elke avond, lekker douchen en relaxen. Morgen naar Atlanta, Georgia!